برنامه شبکه ۲ با اجرای سعید شیخ‌ زاده تلاش دارد قدمی در مسیر کاهش تصادفات جاده‌ ای بردارد

فرهنگ رانندگی با دست‌ فرمان «سفر بخیر» 

 برنامه «سفر بخیر» شبکه دو با مروری به حوادث و اتفاقات رانندگی در جاده‌ها و راه‌های کشور تلاش دارد تا مردم را از بسیاری از مقررات راهنمایی‌و‌رانندگی و رعایت جدی آن آگاه سازد تا خود و خانواده‌شان گرفتار سوانح رانندگی نشوند. این برنامه با همکاری و مشورت پلیس راهور و استفاده از کارشناسان خبره و متخصص نیروی انتظامی (فراجا) تهیه و تولید شده است.
 برنامه «سفر بخیر» شبکه دو با مروری به حوادث و اتفاقات رانندگی در جاده‌ها و راه‌های کشور تلاش دارد تا مردم را از بسیاری از مقررات راهنمایی‌و‌رانندگی و رعایت جدی آن آگاه سازد تا خود و خانواده‌شان گرفتار سوانح رانندگی نشوند. این برنامه با همکاری و مشورت پلیس راهور و استفاده از کارشناسان خبره و متخصص نیروی انتظامی (فراجا) تهیه و تولید شده است.
کد خبر: ۱۴۶۸۴۴۳
نویسنده ندا حسنی‌ - رسول شمالی‌ ورزنده‌ - گروه رسانه

در بخش‌هایی از این برنامه روایت زندگی آدم‌هایی به نمایش گذاشته شده است که به‌دلایل مختلف از دستورات پلیس و اجرای قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی سرپیچی کرده و دچار حادثه شده‌اند. نمایش این حوادث در برنامه سفر بخیر می‌تواند درس عبرتی برای کسانی باشد که قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی را هنوز رعایت نمی‌کنند و موجب ناراحتی خانواده و اطرافیان خود و همچنین خسارت و ضرر‌های جبران‌ناپذیر می‌شوند. 

کاهش آمار سوانح رانندگی هدف ماست 

در یک کلام سفر بخیر یک برنامه پند‌آموز در عرصه درست رانندگی کردن است که تمام سعی خود را به رعایت قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی معطوف ساخته است. در واقع این برنامه قصد دارد که در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای و سوانح رانندگی حرکت کند و در این مسیر به فصل دوم رسیده است. سید‌جواد سیدمحسنی، تهیه‌کننده برنامه سفر بخیر شبکه دو در گفتگو با جام‌جم با بیان این‌که اهداف نهایی برنامه سفر بخیر کاهش آمار تصادف، آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان است، گفت‌: من از مدت‌ها قبل که کارم را در این حوزه با برنامه «تازه‌های ترافیک» در سال ۸۹ به‌عنوان کارگردان شروع کردم، تعصب خاصی نسبت به فرهنگ درست رانندگی کردن در من ایجاد شد. همیشه در کنار کار‌هایی که در سال‌های فعالیتم در تلویزیون انجام دادم به‌طور موازی به این موضوع در دیگر کارهایم هم پرداختم؛ مثل برنامه «یهو احوالپرسی» و برنامه «خیابان پاستور». برنامه‌هایی هم در شبکه‌های دیگر رسانه‌ملی داشتم و ان‌شاءا... تا جایی که بشود تمام تلاشم را همراه سایر اعضای گروه انجام می‌دهم که کاهش تصادفات و کشته‌شدگان جاده‌ای و سوانح رانندگی را داشته باشیم.

پیام‌های جذاب ترافیکی 

برنامه سفر بخیر قصد دارد با بخش‌های جذاب، پیام‌های ترافیکی و راهنمایی‌و‌رانندگی‌اش را به مردم ارائه دهد. تهیه‌کننده می‌گوید: شاید این تفاوت ما با دیگر برنامه‌هاست. خوشبختانه این اتفاق با مشورت، همکاری و دیدگاهی که سردار حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا داشت به‌وقوع پیوست و در واقع ما برنامه را به‌سمت یک فرآیند طنز، مفرح و شاد هدایت کردیم. این امر باعث تنوع در برنامه شد. در برنامه سفر بخیر، ۱۹ آیتم متفاوت داریم که شامل پیام‌های ترافیکی، مسابقه، موارد پندآموز، بخش‌های طنز، بخش آموزش تابلو‌های راهنمایی‌و‌رانندگی، مستند تصادفات و سایر قسمت‌های متنوع و آیتم‌های نمایشی است.

هشداری برای خودروسازان داخلی 

حوادث جاده‌ای فقط مربوط به درست رانندگی کردن نیست. اشکالات خودرو‌های داخلی و مشکلات جاده‌ها نیز مزید بر علت است. به همین خاطر در بخش طنز جدی نگیرید این برنامه کنایه‌ای به خودروسازان داخلی زده می‌شود.

سیدمحسنی می‌گوید: به خودروسازان داخلی کنایه زده می‌شود که در ساخت خودرو‌های داخلی همت و دقت داشته باشند. در قالب طنز به این موضوع می‌پردازیم که کیفیت خودرو‌های داخلی را افزایش دهند تا شاهد کاهش آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی باشیم. همچنین در مورد راه‌های حادثه‌خیز و مشکلات جاده‌ها و... همه این موارد به‌صورت طنز بیان می‌شود. 

این زندگی قصه نیست

در بخش «زندگی قصه نیست» به روایت زندگی افرادی که قربانی حوادث رانندگی شده‌اند، پرداخته می‌شود. این یکی از بخش‌های متفاوت برنامه سفر بخیر است. تهیه‌کننده این برنامه عنوان می‌کند: با آن‌ها صحبت می‌شود. باتوجه به پرونده‌هایی که این افراد در نزد پلیس دارند سراغ آن‌ها رفتیم. این افراد با حضور در برنامه از حادثه‌ای که برایشان پیش آمده اطلاع‌رسانی می‌کنند. آن‌ها آینده افرادی هستند که با رعایت‌نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی همیشه فکر می‌کنند که اتفاق برای دیگران است. درواقع حادثه‌ای که برای این افراد پیش آمده است به‌خاطر عدم رعایت به قوانین رانندگی، لجبازی، تلاش برای زودتر رسیدن به مقصد و سرعت زیاد بوده و فاجعه‌ای به‌بار آورده است که یک عمر قابل جبران نیست. روایت این‌ها می‌تواند تلنگری به جامعه باشد. 

در اربعین سفرتان بخیر

مخاطبان بخش دیگری را در برنامه سفر بخیر شاهد هستند که عنوانش این است: «خودمان مراقب خودمان باشیم». سیدمحسنی در اینباره می‌گوید: در این آیتم گفته می‌شود که خودمان تلاش کنیم حادثه‌ای برای ما پیش نیاید. به نوعی می‌خواهیم روایت کنیم که اگر این اتفاق بیفتد یعنی تصادفی پیش بیاید یک فاجعه رخ خواهد داد و غیر‌قابل جبران خواهد بود. سعی کردیم در این آیتم روی بعد انسانی و خودمراقبتی تمرکز کنیم. اتفاقات و حادثه رانندگی را که ممکن است در آینده برای آدم‌ها پیش بیاید را در این بخش نشان بدهیم که درس عبرتی باشد تا قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند که حوادثی برای خود و خانواده‌شان پیش نیاید.

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: بازخورد‌های خوبی در بین مردم داشتیم. این بازخورد‌ها را از تعداد پیامک‌هایی که برای برنامه دریافت کردیم و همچنین افرادی که در صفحات اجتماعی ما روز به روز اضافه می‌شوند متوجه شدیم. همچنین از طریق پیشنهاد‌ها و تقدیر مردم نسبت به برنامه بازخورد‌های خوبی گرفتیم. البته برخی انتقاد‌ها هم نشان می‌دهد که برنامه به‌خوبی دیده می‌شود. در نتیجه این امر انگیزه ما را برای بهتر شدن برنامه افزایش می‌دهد. هر هفته هم سعی کردیم که آیتم‌های جدیدی را اضافه کنیم تا همواره با بازخورد‌های خوب مخاطبان روبه‌رو شویم. همچنین سردار حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا حمایت‌های بسیار خوبی از این برنامه انجام داده است. همین امر باعث انگیزه بیشتر گروه ما و سبب اضافه‌کردن بخش‌های جدید به برنامه شده است. در آینده هم آیتم‌های دیگری هم به برنامه افزوده می‌شود. در برنامه سفر بخیر و به‌ویژه در رابطه با قوانین راهنمایی و رانندگی از نظرات کارشناسان نیروی انتظامی بهره می‌بریم که مردم به‌خوبی و با زبان تصویر قوانین راهنمایی و رانندگی را بیاموزند. پلیس راهنمایی و رانندگی همواره تلاش می‌کند که با رسانه‌ها همکاری نزدیک داشته باشد، چون این رسانه است که می‌تواند پیام‌رسانی کند و فرهنگ‌سازی داشته باشد و در کاهش آمار تصادفات و کشته‌شدن حوادث رانندگی بسیار موثر باشد.

خوشبختانه این تعامل همواره بین پلیس و رسانه بوده است و اتفاق خوبی که بعد از مدت‌ها افتاد این بود که برنامه سفر بخیر در شبکه دو دارای جدول پخش ثابت شد. طی تعاملاتی که پلیس با شبکه دو سیما داشت، این برنامه سه‌شنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۲۲ پخش شد و در ایام نوروز به مدت ۱۵ شب و در ایام اربعین هم به‌مدت ۱۵ شب پخش می‌شود. 

۲ مسابقه با سفر بخیر

به‌گفته سیدمحسنی دو مسابقه در برنامه سفر بخیر برگزار می‌‎شود. او توضیح می‌دهد: یکی مسابقه «راه در رو» است که در آن به روش طنز علائم راهنمایی و رانندگی را به مخاطبان برنامه آموزش داده می‌شود. یک مسابقه دیگر هم داریم که توسط مجری برگزار می‌شود. هرهفته یک مسابقه داریم و هرهفته به مخاطبان جایزه اهدا می‌کنیم که دوچرخه هست. به تعداد ۵۰ هفته این جوایز توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و حامی مالی معرفی شده از طریق پلیس تامین می‌شود. هدف این مسابقه‌ها این است که مردم با جست‌وجو و مطالعه جواب سوال‌های قوانین راهنمایی و رانندگی از اینترنت و کتاب‌ها و مقالات بیابند و به اطلاعات و آگاهی آن‌ها افزوده شود.

در فصل اول و دوم سفر بخیر تاکنون ۵۰ قسمت از این برنامه پخش شده است. تهیه‌کننده درباره ادامه یافتن برنامه در فصل آتی هم می‌گوید: برای فصل آینده که در پاییز پخش آن آغاز خواهد شد برنامه‌های ویژه‌ای داریم. باتوجه به این‌که در فصل آینده هفته فراجا را داریم و همچنین بازگشایی مدارس هم هست در‌خصوص دانش‌آموزان و کودکان و نیز نکاتی که رانندگان باید رعایت کنند از حالا در حال تولید آیتم‌هایی هستیم که جذاب و در قالب طنز است. ان‌شاءا... کودکان ما هم که بی‌تقصیرترین افراد در تصادفات رانندگی هستند، از حوادث مصون بمانند و راننده‌ها هم این موارد را رعایت کنند. 

وی افزود: همه تلاش ما این است که در برنامه سفر بخیر که به مدت یکربع تا ۲۰ دقیقه روی آنتن می‌رود بتوانیم احترام متقابل به مخاطبان داشته باشیم. لحظات خوبی را برای آن‌ها فراهم بکنیم که هم مفرح و شاد باشد و هم همراه با آموزش باشد. از طرفی موجب کاهش تصادفات جاده‌ای و کشته‌شدگان جاده‌ای شود، هم این‌که فرهنگ‌سازی کند. امیدوارم این برنامه نقش موثری هرچند کوچک در آمار کاهش تصادفات و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشد.

سعید شیخ‌ زاده، مجری برنامه در گفتگو با جام‌جم:
سفربخیر، کاری شرافتمندانه در حفاظت از جان انسان‌ها‌

سعید شیخ‌ زاده سال ۱۳۶۸ کودک بود که کارش را در عرصه هنر به‌عنوان بازیگر و دوبلور آغاز کرد. او سال‌‎هاست در کار اجرا، مدیریت دوبلاژ، صداپیشگی و بازیگری شناخته شده است و این شب‌ها با اجرای برنامه سفر بخیر همراه مخاطبان شبکه دوسیماست. با او درباره اجرای این برنامه و دست فرمان خودش در زندگی گپ زدیم.

چه شد که با سفر بخیر همراه شدید؟ 
عوامل برنامه سال گذشته با من تماس گرفتند و توضیحاتی در‌خصوص سفر بخیر دادند. به عقیده من، این برنامه شرافتمندانه‌ای بود و برای مخاطبش نیز مفید بود؛ چرا که به‌واسطه این برنامه می‌توانستیم اطلاع‌رسانی کنیم تا حوادث و تصادفات کمتری داشته باشیم و با این یادآوری‌ها، از جان بسیاری از افراد حفاظت کنیم.
نتیجه خوب این برنامه مسجل بود. از این رو اجرای برنامه را قبول کردم که از این اتفاق بسیار راضی هستم. 

بازخورد‌ها در مدت اجرای این برنامه توسط شما، به چه صورت بوده است؟
 برنامه بیننده خود را دارد. کسی که برنامه را تماشا می‌کند تا آخر آن را همراهی می‌کند. سفر بخیر برنامه‌ای نیست که اگر بیننده‌ای از آن گذر کند و معمولا پای تلویزیون می‌نشیند و تا آخر برنامه که حدود ۲۰ دقیقه است آن را تماشا می‌کند. در این مدت بازخورد‌های خوبی از پخش سفر بخیر گرفته‌ایم و دوست داریم به همین شکل بیننده‌های برنامه بیشتر شوند. 

در این مدت که مجری سفر بخیر بودید و با کارشناسان حوزه راهنمایی و رانندگی گپ‌وگفت داشتید رانندگی خودتان هم تغییری کرده است؟
 قطعا موثر بوده. حضور در این برنامه خیلی تأثیرگذار بوده و باعث شده یکسری اطلاعات جدید یاد بگیرم و بیشتر از قبل قوانین را رعایت کنم. حتی خیلی از نکاتی که شاید من و اغلب مردم به آن‌ها اهمیت ندهیم یا اصلا آن‌ها را ندانیم در این برنامه عنوان می‌شود؛ مثل این‌که هر راننده‌ای در طول سفر باید هر دو ساعت استراحت کند. چون اصولا مکانیسم بدن به گونه‌ای است که فرد در رانندگی خسته و خواب‌آلوده می‌شود. چه‌بسا همین نکته که ممکن است خیلی از مردم آن را جدی نگیرند مرتب در برنامه بازگو می‌کنیم تا جلوی خیلی از حوادث جاده‌ای را بگیرد. 

رفتار پلیس راهنمایی و رانندگی با شما، بعد از حضورتان در این برنامه چگونه بوده است؟ 
بعد از اجرای من در این برنامه، پلیس‌ها من را جزئی از خودشان می‌دانند و گویی که یکی از پلیس‌های راهنمایی و رانندگی هستم. 

آیا این مسأله موجب نشده که احیانا تخلفات ریز رانندگی شما، توسط همکاران پلیس‌تان نادیده گرفته شود؟ 
با توجه به این‌که من اصولا تخلف نمی‌کنم، موردی پیش نیامده است. اگر هم موردی باشد، حتما به‌عنوان خلافی ثبت می‌شود؛ اما سعی من در رانندگی بر این است که تخلف نکنم و به قوانین رانندگی احترام بگذارم. 

خاطراتی در این زمینه داشته‌اید؟ 
در زمانی که سن من کمتر بود حتما مواردی بوده، ولی واقعیت این است که وقتی سن بالاتر می‌رود، سرعت هم کمتر می‌شود و اگر در گذشته مواردی در رانندگی کمتر رعایت می‌شده، الان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و رعایت می‌شوند. ضمن این‌که پدر من از نوجوانی به ما توصیه می‌کرد خوب رانندگی کنیم و اصول رانندگی را به ما آموزش می‌داد و ما نیز از همان ابتدای یادگیری، سعی می‌کردیم درست رانندگی کنیم. من اولین بار در فیلم آبادانی‌ها وقتی ۱۲ساله بودم پشت فرمان پیکان نشستم و واقعا رانندگی کردم. همیشه تلاشم این بوده که از همان موقع قوانین رانندگی را رعایت کنم. احترام به قوانین رانندگی نشانگر شأن و شخصیت افراد است. هرچند که همه آدم‌ها ممکن است اشتباهاتی داشته باشند، ولی توصیه می‌کنم راننده‌ها با رعایت قوانین رانندگی این شأن و منزلت را ارج بنهند.

شاید یکی از بخش‌های پرمخاطب برنامه بخش مسابقه آن باشد، چقدر مخاطبان به این بخش رغبت نشان می‌دهند؟

مسابقه بخشی است که معمولا در برنامه‌ها خواهان و علاقه‌مندانی دارد، ضمن این‌که ما در برنامه سفر بخیر جایزه ارزشمندی تقدیم برندگان می‌کنیم. هر هفته یک دوچرخه به قید قرعه به افرادی که پاسخ صحیح به سؤال برنامه که از قواعد راهنمایی رانندگی است، می‌دهند اهدا می‌شود. هدف از طرح این مسابقه و سؤال برنامه، فرهنگ‌سازی است. از این رو سؤال ساده‌ای مطرح می‌کنیم و فرصت کافی به بینندگان برنامه می‌دهیم که درباره آن سؤال تحقیق و مطالعه کنند و در نتیجه همزمان چندین نکته از قوانین و قواعد راهنمایی رانندگی را یاد بگیرند. 

اشاره کردید به تجربه بازیگری در نوجوانی در سکانسی از یک فیلم، از اولین حضور خود در تلویزیون و این‌که از چه سنی وارد تلویزیون شدید بگویید. 
من از سال ۶۸ در تلویزیون شروع به کار کردم و الان ۳۵ سال است که در صداوسیما مشغول هستم. اولین بار در سریالی به نام «بهارانه» وقتی که هشت سال بیشتر نداشتم بازی کردم. چاق و لاغر مهم‌ترین و جدی‌ترین بازی من در دوران کودکی بود. از آنجا که در آن زمان به‌دلیل شرایط صدابرداری، فیلم‌ها دوبله می‌شدند، معمولا بازیگران جای خودشان حرف می‌زدند. من هم با توجه به توانایی در این زمینه، از موقعیت استفاده کردم و وارد کار دوبله شده و آن را هم ادامه دادم. در حوزه صداپیشگی، اغلب جای هری پاتر و مرد عنکبوتی صحبت کرده‌ام. 

وقتی کسی با شما صحبت می‌کند، متوجه این نکته می‌شود که شما صاحب صدای آن شخصیت‌ها بوده‌اید؟
 بله، معمولا این اتفاق افتاده و بازخورد‌های زیاد و مثبتی از بینندگان کاراکتر‌هایی که جای آن‌ها صحبت کرده‌ام گرفته‌ام. خیلی جا‌ها که صدای مرا می‌شنوند سریع واکنش نشان می‌دهند و می‌گویند که هری پاتر یا مرد عنکبوتی آمده و یک همذات‌پنداری اینچنینی برای افراد ایجاد می‌شود.

خاطره‌ای از سریال امیرکبیر و بازی‌تان در این اثر ماندگار دارید؟
 آن زمان که برای بازی در سریال دعوت شدم، نقش ناصرالدین‌شاه را برای من در نظر گرفته بودند. بازی در آن نقش را دوست داشتم، چراکه نقش خوبی بود. فیلمبرداری آن کار تقریبا یکسال زمان برد. درحال‌حاضر با توجه به زمان زیادی که از آن دوران می‌گذرد و درگیری‌های کاری که طی این همه سال داشته‌ام، جزئیات آن سریال را خیلی به خاطر ندارم.

آیا درحال‌حاضر و در تلویزیون، بیشتر در حوزه اجرا فعالیت دارید؟
 بله، بیشتر اجرا و بعد دوبله. در اجرا همچنان مشغول سفر بخیر هستم و البته پیشنهاد‌های دیگری برای اجرا دارم که در حال بررسی هستند. 

تمایل به برنامه‌سازی، کارگردانی یا تهیه و تولید دارید؟ 
نه، اصولا علاقه‌ای ندارم، چون همه این کار‌ها دردسر دارند و من دوست ندارم درگیر آن‌ها شوم. 

خانواده و نزدیکان درجه یک برنامه‌های شما را دنبال می‌کنند و احیانا مورد نقد قرار می‌دهند؟ 
بله، معمولا اجرا‌ها را می‌بینند و دوست دارند. شاید مواقعی هم انتقادی وارد باشد، اما سعی می‌کنند در انتقال این انتقادات، دل من را نشکنند و خیلی بروز ندهند. 

دوست دارید از کدام‌یک از اساتید خود در تلویزیون یاد کنید؟
 آقای منوچهر والی‌زاده و زنده‌یاد حسین عرفانیان که دو تن از اساتید گرآن‌قدر من در حوزه دوبله بوده‌اند و من همیشه، به هردو ارادت دارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها